Clipper Interall är er pålitlig partner och leverantör av reklamartiklar. Som många andra organisationer startade Clipper Interall som ett väldigt litet företag. Hur blev Clipper Interall en internationell spelare? Här kan du läsa om Clipper Interalls utveckling i kronologisk ordning.
1945 Grundas ”Jonkers Handelsonderneming” av Martien Jonkers (21). Han säljer bläckpennor och påfyllnadsbara pennor hemifrån föräldrahemmet i Helmond, Nederländerna.
1947 Expansionsaktiviteter och mer personal. Firman flyttar till en ny lokal i Helmond.
1961 Utveckling och produktion av egna skrivset. Introducerar det första skrivsetet under namnet Clipper. Flyttar till Mierlo.
1970 Jonkers’ Handelskoncern blir Clipper. Verksamheten expanderar med bland annat tryckfaciliteter och ett bredare utbud produkter.
1972 Varumärkeskännedom och enorm tillväxt leder till en ny flytt, nu i Mierlo och de Mortel.
1972 Direkta köp från Kina och Ostasien.
1984 Martien Jonkers introducerar direktreklam i Nederländerna.
1984 Försäljning fortgår genom representanter och kataloger.
1984 Belgiska kontoret öppnas.
1989 Tack vare framgången fortsätter försäljningen endast genom kataloger.
1990 Franska kontoret öppnas.
1992 Ett renoverat och omgjort kontor öppnas i Helmond, Haverdijk 7. Nu finns allt under samma tak, och ungefär 100 anställda.
2003 Tyska kontoret öppnas.
2007 VD och grundare Martien Jonkers går bort.
2007 Frans-jozef Maas och Ron Boer utses till ny VD och commercial director.
2008 Kontor i Storbritannien öppnas.
2008 Genom de existerande kontoren expanderar verksamheten till gränsande länder.
2010 Clipper betonar parnerprogrammet med den nya slogan “'Selling together!'.
2015 Expansion av tryckfaciliteter och distribution i Haverdijk Helmond.
2015 Clipper är nu ett internationellt företag med 350 anställda.
2016 Lansering av den nya marknadsstrategin och Clipper hemsida.
2016 Skandinavien kontoret öppnas, med Promotiv som varumärke.
2018 Övertagande av Brabantia Asten, som har varit verksamma inom dekoration av glas, porslin och lergods i mer än 60 år.
2018 Ton Löbker ny General Manager.
2019 Hans Stoker ny ekonomidirektör.
2021 Förvärv av Interall Group. De utvecklar, producerar och levererar hållbara och cirkulära reklamprodukter.
2022 Rob Looye ny General Manager.
2023 Clipper blir Clipper Interall med ett nytt utseende och en ny strategi.
Grundare Martien Jonkers (*4-12-1924 - †22-06-2007)
Martien Jonkers kan karakteriseras som en ambitiös man med drömmar, ett innovativt sinne och en passion för företagsamhet. Kombinationen gjorde att han vid 21 års ålder blev en oberoende entreprenör under namnet Jonkers’ Handelskoncern, som la grunden för Clipper.
Martien är ivrig att lära och hans nyfikenhet för det okända är samtidigt hans källa till framgång. Hans driv och uthållighet får honom att uppnå sina mål. Han producerar och introducerar sitt första skrivset under namnet Clipper, ursprunget till företagsnamnet. I Nederländerna introduceras också företagspresenter med tryck och direktreklam som koncept.
Martien Jonkers vågar ge konkret form till sina idéer och har en framtidsorienterad vision. Trots all framgång behåller han fötterna på jorden. Han tar hand om sin familj, två döttrar och hans son Max, som jobbar sida vid sida med Martien inom företaget i många år. Förutom sin familj och sitt företag är han också involverad och intresserad i sina anställda. Martien är en omtyckt person bland många, inte bara sina anställda utan också kunder och konkurrenter. Den som fick nöjet till en pratstund med Martien kunde också snabbt känna hans humana inställning och passion.
Ända till slutet av sitt händelserika liv arbetade Martien i Helmond på daglig basis. Varje dag var hängiven till att få ut det allra bästa av Clipper. Den 22:a juni 2007 går Martien Jonkers bort vid 82 års ålder. Förutom ett fantastisk och framgångsrikt företag lämnar han också ett djup intryck bakom sig som den person han var.
08-505 000 55 (Kan kontaktas från 08.30 - 16.00 måndag till fredag)